اسرار سیاهچاله ها
 

علم نجوم
در این وبلاگ هر چیزی از نجوم از جمله:دانلود نرم افزار و مستند،اخبار،مقالات علمی،عکس و... جمع آوری شده است،امیدوارم خوشتون بیاید

در باره ما
 

من پویا فرخی هستم.به آسمان و نجوم بسیار علاقمندم پس این وبلاگ را ساختم.لطفا مرا در بهتر کردن این وبلاگ یاری کنید:pooya.1999@yahoo.com. همچنین شما با عضو شدن در وبلاگ و عضویت در خبرنامه،شخصا از خودم ایمیل های زیبای نجومی دریافت می کنید.

 

لينك روزانه
 
منجم ها
ساعت مچی مردانه
ساعت مچی
مژه
خرید ساعت کاسیو
جالبترین ها در نجوم
دنیای بازی
سایت نجوم ایران
finam
خوش آمدید!!!
حمل ماینر از چین به ایران
حمل از چین
پاسور طلا
الوقلیون
براي تبادل لينک ابتدا لينک مارو بانام:  اسرار سیاهچاله ها   در وبلاگ ياسايتتان قراردهيد
 
كد هاي جاوا
 

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 76
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 140
بازدید ماه : 139
بازدید کل : 12048
تعداد مطالب : 17
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1

 


اسرار سیاهچاله ها

            

 

سیاهچاله چیست؟
سیاهچاله ناحیه ای از فضاست که تجمع جرم در آن آنقدر زیاد است که اشیاء نزدیک آن هیچ راهی برای گریز از کشش گرانشی ان ندارند.برای درک بهتر اگر شما یک سنگی را از سطح به بالا پرتاب کنید،سنگ بالاخره به پایین می آید(به خاطر وجود نیروی گرانش).و اگر این سنگ را با سرعت بیشتری به بالا پرتاب کنید،ممکن است بر گرانش غلبه کند و آنقدر به بالا برود که از جو زمین خارج بشود!!!به سرعتی که یک جسم برای غلبه کردن به نیروی جاذبه باید داشته باشد،«سرعت گریز» می گویند.هر چه جرم یک سیار بیشتر باشد،سرعت گریز آن نیز بیشتر است.مثلا سرعت گریز از گرانش زمین 11.2 کیلومتر بر ثانیه و سرعت گریز از گرانش ضعیف ماه،2.4 کیلومتر بر ثانیه است.
حال جسمی را در نظر بگیرید که در آن مقدار عظیمی ماده در شعاع کوچکی جمع شده است،به طوریکه سرعت گریز از آن از سرعت نور نیز بیشتر است.از انجا که هیچ جسمی نمی تواند از سرعت نور سریع تر حرکت کند،لذا هیچ جسمی نمی تواند از میدان گرانش این جسم بگریزد.این جسم را سیاهچاله می نامیم.
بوجود آمدن سیاهچاله:
هر ستاره ای که به دنیا می آید و متولد می شود،مرگی نیز دارد.انرژی موجود در یک ستاره بالاخره تمام می شود.وقتی این انرژی تمام می شود،مرگ ستاره فرا می رسد.در اینصورت فعل و انفاعالاتی در ستاره صورت می گیرد که باعث فروریزی و انقباض ستاره میشود.این انقباض همینطور ادامه پیدا می کند و هیچ نیرویی نمی تواند مانع آن شود.این انقباض آنقدر ادامه می یابد که به نقطه ای با طول،عرض،و ارتفاع صفر فرو می پاشد:یعنی تبدیل به جرمی می شوند با حجم صفر و جرم بسیار بالا!!!و چون نور نیز به درون این سیاهچاله کشیده می شود،و نوری از درون سیاهچاله به چشم ما نمی رسد،ما هرگز نمی توانیم درون آنرا ببینیم.
تقسیم بندی سیاهچاله بر اساس جرم:
1.سیاهچاله بسیار پر جرم:این گروه سیاهچاله ها،جرمی بین میلیون ها تا میلیارد ها برابر جرم خورشید دارند.دانشمندان معتقدند که این سیاهچاله ها در مرکز تمام کهکشان ها،از جمله کهکشان راه شیری وجود دارد.
2.سیاهچاله جرم متوسط:این سیاهچاله ها جرمی هزاران برابر جرم خورشید دارند و گمان می رود که این سیاهچاله ها نیروی منابع درخشنده ی پرتو ایکس را تامین می کنند.
3.سیاهچاله جرم ستاره ای:جرم این سیاهچاله بین 3 تا 15 برابر جرم خورشید متغیر است.این سیاهچاله ها در نتیجه فروپاشی ستارگان منفرد،به وجود می آیند.
4.میکرو سیاهچاله(سیاهچاله های بسیار کوچک):جرم این سیاهچاله ها به اندازه ای بسیار کم(تقریبا گرم)در نظر گرفته شده است.بطور کلی سیاهچاله هایی که جرم کمتر از خورشید دارند،میکرو سیاهچاله نام دارند.دانشمندان بر این باورند که میکرو سیاهچاله ها در زمان انفجار بزرگ شکل گفته اند.و امکان ساخت چنین سیاهچاله ای در دستگاه شتاب دهنده بر روی زمین ممکن است.
حلقه تجمعی:
فضا،خلا محض نیست.حتی در هر سانتیمتر مکعب از فضا بین ستاره ای تعدادی اتم هیدروژن وجود دارد.میدان گرانشی قدرتمند سیاهچاله،این اتم ها را به سمت خود و سپس به درون سیاهچاله می کشد.گازهایی که در نزدیکی مرکز سیاهچاله(نقطه تکینگی)قرار گرفته اند،حلقه هایی را تشکیل می دهند که «حلقه تجمعی»نامیده می شوند.در این ناحیه کوچک،گرانش سیاهچاله به اندازه ای قدرت دارد که گازها را تا چگالی نسبتا بالا فشرده کند.
فوران های پر انرژی در سیاهچاله ها:
سیاهچاله ها،مواد را به درون خود می کشند،اما برخی از این مواد به جای اینکه بلعیده شوند به بیرون سیاهچاله پرتاب می شود.سیاچاله این مواد را قبل از ورود به درون خود،با سرعتی نزدیک به نور به بیرون از حلقه تجمعی پرتاب می کنند.

 

عکس ها:

 


نظرات شما عزیزان:

fibi
ساعت14:49---22 بهمن 1391
نه مشکل اینجاست که وقتی میام وبلاگ شما لینک خودم رو در وبلاگتون میبینم اما وقتبی روش کلیک میکنم میگه :page not found اگه میشه پیگیری کن ممنون
پاسخ: پاسخ: متوجه شدم مشکل از کجاست. وقتی کلیک میشه،ادرس وبلاگ شما بعد از آدرس وبلاگ من می اد که اینطوری نمی تونه باز کنه؛که متاسفانه این مشکل دست من نیست و من نتونستم کاریش کنم.


fibi
ساعت17:14---21 بهمن 1391
درود پویا جان شما لینک هستید اما در مورد لینک من باید بگم که وقتی روش کلیک میکنم میگه:page not foundلطفا مشکل رو بررسی کن و بازم بابت مطوئن بودن این وبلاگمه:www.nojoom-fibi.loxblog.com
پاسخ: سلام؛از مشکلی که گفتی چیزی متوجه نشدم،وبلاگ من این مشکل رو داره؟!


fibi
ساعت17:42---19 بهمن 1391
www.nojoom-fibi.loxblog.com حتما بیا
پاسخ: سلام،وبلاگ زیبایی دارید.


fibi
ساعت17:14---19 بهمن 1391
درود میخواستم بگم اگه با تباد ل لینک موافقید اول منو با نام منجم ها لینک کنید و بهم خبر بدید تا منم لینکتون کنمپاسخ: چشم حتما...

fibi
ساعت14:28---16 بهمن 1391
سلام پویا یه وبلاگ راجب نجوم ساختم البته هنوز کامل نشده ولی سر بزن و نظر بده اگرم میخوای عضو شو ممنون
پاسخ: حتما دوست عزیز!


ساعت10:22---15 بهمن 1391
واقعا تغییراتتو دوس دارم ادامه بده راستی بیشتر عکسات ف-ی-ل-ت-ر-ن یه مشکل دیگه ین که در پست تعداد نظراتت مینویسی 14 تا در صورتی که فقط 3 تا نظر داری رسیدگی کن و ممنون بابت اطلاعاتت


پاسخ: مشکل اول از سرور اپلود است که اگه وقت کنم حتما یجا دیگه عکسارو آپلود می کنم تا مشکل رفع شود. در مورد مشکل دوم هم باید بگم که این مشکل مربوط به ایراد خود Loxblog در اجرای قالب است و من متاسفانه نمی تونم کاری کنم.


صبا
ساعت13:06---16 آبان 1391
ببخشید میتونین مستند یا کلیپی در مورد سحابیها بزارین یا اگه سایتی رو بلدین بهم بگین
پاسخ: سلام، چشم:در این مورد،باید دنبال سایت هایی مانند You-Tube رفت،ولی متاسفانه کمتر میان و این مستند هارو ترجمه یا زیر نویس می کنند،ولی اگه پیدا کردم،حتما در پستی می ذارم.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






|

نوشته شده در سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:سیاهچاله,نجوم,نجومی,اختر,اختر شناسی,

توسط پوبا فرخی| لينك ثابت |


موضوعات
 » مقاله و مطالب نجومی
» تکنولوژی در نجوم(ماهواره ها،شاتل ها،موشک هاو...)
» ابزار نجومی(تلسکوپ ها،اسطلاب،فیلتر ها و...)
» منظومه شمسی،ستارگان،کهکشان ها
» مقایسه(مقایسه اندازه سیارات،و هر چیزی در کیهان است)
» دانلود
» دانلود کلیپ و مستند نجومی
» دانلود نرم افزار های نجومی
» دانلود گرافیک(تصاویر نجومی و...)
» اخبار نجومی
» اطلاعیه و اخبار مهم وبلاگ
 

لينك دوستان
 » منجم ها » جالبترین ها در نجوم » دنیای بازی » سایت نجوم ایران » finam » خوش آمدید!!! » ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علم نجوم و آدرس noujoum.Loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





»فال حافظ

»جوک و اس ام اس

»قالب های نازترین

»زیباترین سایت ایرانی

»جدید ترین سایت عکس

»نازترین عکسهای ایرانی

 

آرشيو
 

بهمن 1391
خرداد 1391

 

نويسنده
 
نویسندگان
 
طراح قالب
  
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');